Tento rok som dlhšie zvažoval, či sa pustiť do písania nesúvislých úvah inšpirovaných len názvami poviedok prihlásených do tohtoročnej súťaže Martinus Cena Fantázie. Najmä pre kopu práce, z ktorej sa márne snažím vyhrabať. No skúsil som spísať pár myšlienok k prvým dvadsiatim titulom, a prišlo mi to ako dobrý oddych a vyvetranie hlavy. Takže vypúšťam úvodnú várku v prakticky identickom formáte, ako minulý rok. Pokračovania sa zrejme objavia vo voľnejšom tempe, prinajlepšom v týždňových intervaloch. Tak poďme na to!

001. Votrelci z dávnoveku

Skupinovka

Z formálnej stránky je to klasicky koncipovaný názov, kombinuje dva pojmy s vnútornou dynamikou postavenou na ich nesúrodosti až paradoxe. Zaujímavým spôsobom by povzbudzoval predstavivosť (ako by sa mohol niekto z dávnej minulosti votrieť do modernej doby a čo by mohol spôsobiť), keby… sa tak už nevolal dokumentárny seriál (Ancient Aliens) ponúkajúci objavné zistenia pre divákov s IQ < 90. Zároveň tým pochováva účinok tohto názvu, jedinou záchranou by mohol byť parodický zámer.

002. TEMNÉ MYŠLIENKY

Abstraktka

Keby len temné, ale pre istotu verzálkové. Je zrejmé, že prvotným zámerom je vniesť do duše čitateľa tmu ako v temnici, dať mu pocítiť žiarenie absolútne čierneho telesa, zavrieť ho do kontajnera vymazaného dechtom a vziať mu všetku nádej na svetlo na konci tunela. O obsahu myšlienok nadpis nehovorí nič, čím porušuje pravidlo „Nerozprávaj, ukáž!“. Názov, ktorý by v čitateľovi vyvolal temné myšlienky, by bol určite lepší ako „Temné myšlienky“.

003. V deň, keď Betelgeuse vybuchol.

Časovka

Takýto nadpis vo mne dokáže vzbudiť nadšenie (možno to bude poriadna space opera) a zároveň obavy (ak je názov len návnada a pôjde trebárs o zabehaný varovný scenár na spôsob filmu „Deň, keď sa zastavila Zem„). Obavy zosilňuje aj úvodná predložka, veta s ňou zostáva nahryznutá a nedopovedaná. Aj nádej, že text konečne ponúkne uspokojivé vysvetlenie, čo je to Hrung a prečo si vybral k zrúteniu Betelgeuse VII, je mizivá.

004. Ako vajce vajcu

Alegóriovka

Skôr pôjde o ustálené slovné spojenie vyjadrujúce podobnosť, než o prvé vývinové štádium plazov či vtákov. Vo všeobecnosti je alegóriovka slabý názov a znižuje nádej na dobrý príbeh – ak si autor nedal námahu, aby aspoň obmenil idiom, čo čakať od textu? Hej, mohlo by to byť o klonoch, robotických dvojníkoch alebo bytostiach zo zrkadlového vesmíru, lenže takýto nadpis je vhodný akurát tak pre anekdotu.

005. Moloch

Menovka

Staroveké božstvo, ktoré sa stalo bežným synonymom pre obludu ničiacu a požierajúcu všetko naokolo. Očakávať sa dá nejaká z variácií na danú tému, od hororových cez fantasy po sci-fi monštrá (vrátane pôvodného nositeľa mena), navyše sa ponúka množstvo prenesených pomenovaní pre stroje, organizácie, politické systémy, civilizácie, kozmické javy. Nie zlý názov, ale zišiel by sa jemne dochutiť nejakou prísadou.

006. Andrejov spiatočný lístok

Objektovka

Jednorazový cestovný doklad býva zvyčajne bezvýznamný, po použití končí v koši na papier často ešte v cieľovej stanici. Leda že by jeho účel nedosiahol naplnenie a Andrej sa už nevrátil tam, odkiaľ vyrazil na cestu. Možno zomrel, možno zablúdil, možno našiel lepšie miesto a za tým, ktoré opustil, sa mu necnie. V každom prípade v nadpise o fantastike ani nechyrovať, dokonca ani emóciou nesmeruje k napätiu či dobrodružstvu, skôr k pasívnemu rozjímaniu nad papierikom, ktorému vypršala platnosť.

007. Kam nás hviezdy dovedú

Priamorečovka

Veľmi by som si prial, aby text rozprával o putovaní pod hviezdami, jedno, či pri tom bude znieť spev elfov alebo hukot anihilačných motorov. Z formulácie však zároveň cítiť sladkastú arómu romantickej frázy, čím sa pre mňa oslabuje jej účinok. Hádam to text napraví.

008. Králičia nora

Priestorovka

Lewis Carroll dal tomuto miestu špecifický význam a zo všedného príbytku hlodavcov urobil bránu do krajiny zázrakov. Samozrejme, týka sa to jedinej diery v záhrade anglického vidieckeho sídla, všetky ostatné zostali tmavé, tesné, plné slepých odbočiek a pre fantastiku nezaujímavé. Možno to tento text napraví, aj keď skôr bude kráčať v Aliciných šľapajach. Žiadna z týchto ciest nie je márna, no nadpis by mohol ponúknuť viac než len statickú ceduľku pri diere v zemi.

009. Jeden z posledných júnových dní

Časovka

Z nadpisu cítiť nostalgiu, povzdych za niečím, čo už uplynulo, no zároveň si ani nie sme istí, či to bolo skutočné. Ako tých pár dní pred vysvedčením, keď sa už síce neučí, no ani prázdniny ešte nie sú. Zároveň je takýto titulok uhýbaním pred podstatou – ten deň za nič nemôže, nie je aktérom ani predmetom príbehu. Autor by mohol nabrať guráž a skúsiť sa v názve priblížiť k jadru svojho textu.

010. DESTILÁT

Objektovka

Produkt v nadpise bude mať vysokú koncentráciu, keď boli potrebné veľké písmená! Hoci samozrejme ako prvý príde na um alkohol, výsledkom fyzikálneho oddeľovania kvapalných látok môže byť hocičo. Dokonca v prenesenom význame akákoľvek vlastnosť, vnem alebo cit. Predstava reálneho výrobku z abstraktného pojmu má k fantastike blízko. Možno bude text rozprávať o možnostiach jeho použitia (pravdepodobne sci-fi), možno o spôsobe prípravy (pravdepodobne horor). Hodilo by sa, keby autor ubral z veľkých písmen a pridal aspoň nejaké slovo, ktoré by zatraktívnilo jeho tovar.

011. Mari Lwyd

Menovka

Waleská vianočná tradícia podobná fašiangovým sprievodom, jej povinnou súčasťou je maska s konskou lebkou. Dá sa predpokladať, že pôjde o horor s folklórnym motívom na spôsob filmu „Midsommar„. Ak sa týmto tipom netriafam, tak mal nadpis ponúknuť niečo viac ako len pomenovanie ľudového zvyku.

012. Výčitky

Abstraktka

Nadpis ako stvorený pre sociálnu drámu, zo žánrov súťaže sa najviac blíži hororu. Už len preto, že nikdy nie sú príjemné, bez ohľadu na to, či sú hrdinovi predhadzované oprávnene (zvyčajne svedomím) alebo neoprávnene (zvyčajne manželkou). Vlastne výčitky od hocijakej fantastickej či nadprirodzenej bytosti sú prijateľnejšie než tie dve predošlé alternatívy. Preto očakávam depresívnu záležitosť, ktorej názov nepridáva ani štipku atraktívnosti.

013. Sladké sny

Abstraktka

Eurythmics a ich skvelá pesnička – to mi napadá ako prvé. Sladké sny však bývajú skôr voľbou modrej tabletky, opatrným zdržiavaním sa v komfortnej zóne a ignorovaním pravdy tam vonku. To skutočné sa začína diať po prebudení, dobrovoľnom či vynútenom. Nadpis však neponúka ani náznak toho, ako vyzerá realita, ktorú majú sny osladiť. Možno bude text o labutiach stratených v makovom poli alebo niečom im ekvivalentnom.

014. Bublinky

Objektovka

Šampanské, obalová fólia, obláčiky s textami v komiksoch, to všetko a ešte oveľa viac môže nadpis znamenať. Možno posledné guľôčky vzduchu unikajúce z utopencových pľúc, možno sféry prelínajúcich sa vesmírov. Hocijaké ďalšie slovo by názvu pomohlo, takto len vyšumí do prázdna.

015. Tri želania, drahá

Priamorečovka

Výrazne menej ambiciózna sesternica titulu „Čtyři vraždy stačí, drahoušku!“ Mohol by to vysloviť zamilovaný džin, ktorý si je aj napriek okúzleniu svojou vyvolenou vedomý pravidiel zakotvených v jeho pracovnej zmluve. Už len tým mi je sympatický, značná časť mužov takú mentálnu odolnosť nemá. Nadpis sa hodí skôr pre krátku anekdotu alebo bláznivú frašku.

016. Tomoe

Menovka

Zrejme fanfiction k manga sérii. Tým je povedané takmer všetko – pôjde o bočný príbeh fox yokai („líščieho ducha“) s podobou vysokého mladíka so striebristými vlasmi, špicatými ušami a dlhým huňatým chvostom. Skrátka chlapec ako stvorený na zamilovanie.

017. Nechytajte zlodeja

Priamorečovka

Priamočiara inverzia zvolania z ľudového príslovia, ktoré popisuje únikovú stratégiu využívajúcu stádový inštinkt. Možno aj námet textu vznikol analogicky – obrátením nejakej spoločenskej konvencie, aby vytvoril alternatívnu realitu s pozmenenými sociálnymi väzbami. Možno by to mohol byť svet bez súkromného vlastníctva – tým by boli zlodeji úplne eliminovaní. Alebo svet, kde sú zlodeji automaticky označení a rozpoznateľní. No i tak názvu, pretože narába s jednoduchým obrátením významu, trochu chýba hlbší podtext.

018. Jurij a beštia

Menovka, Zvieratkovka

Znie to ako ruská variácia na legendu o svätom Jurajovi a drakovi. Bez ohľadu na túto podobnosť, názov robí tú najjednoduchšiu a najpriamejšiu vec – vymenováva hlavné postavy. Pravdepodobne úhlavných protivníkov, ale v súčasných trendoch sa protivníci často stávajú nepravdepodobnými spojencami proti mase fádneho davu. Je to taká romantická ilúzia dnešnej doby. Vlastne by som bol v takom prípade radšej, keby bol text rovnako priamočiary ako nadpis.

019. ČEREŠŇOVÁ

Zmyslovka

Verzálky sa v tomto prípade výrazne bijú s pocitovým a zmyslovým vyznením nadpisu. Chuť, marmeláda, bublanina, torta, malinovka… Čerešňové môžu byť pery a aj bozky na ne. Prebúdza to spomienky na horúce letné dni pod blankytnou oblohou, šplhanie sa po stromoch a oberanie ich okrúhlych sladkých plodov. Ak bude text poetickým zátiším s ovocím, tak je nadpis zvolený správne.

020. Väznení v čase

Časovka

Tentoraz je kategória myslená doslovne – očividne pôjde o cestovanie časom inou rýchlosťou, než sa hýbeme my všetci. Aby som objasnil – naša rýchlosť pohybu v časovej osi je takmer rýchlosťou svetla. Preto súčasnosť je pre nás prchavá. neustále sa rútime do budúcnosti a nedokážeme sa vrátiť do minulosti. Podľa teórie relativity môžeme čas spomaliť len tak, že sa začneme viac hýbať priestorom. No hrdinovia tohto textu (alebo ich žalárnik) asi dokážu viac než len to, zostanú zaseknutí v ohraničenom časovom intervale. Pre ostatných budú len siluetami, ktoré sa v ich behu času zrazu zjavia a hneď zase zmiznú. Som zvedavý, aká zápletka sa z toho odvinie.

5 thoughts on “MCF 2023 – hodnotenie názvov (1)

  1. Netrpezlivo očakávam ďalšie hodnotenia, poctivo kontrolujem stránku blogu a ako už napísal kolega vyššie, aj tento rok sa teším na celkový zoznam 🙂😄.
    Tak prajem veľa elánu do vymýšľania a písania úvah, nech to pekne odsýpa.

  2. K tým nadpisom, aj mne sa stalo, že názov súboru som mal pekne iba s jedným veľkým písmenom, ale v poviedke je názov kapitálkami, lebo sa mi to tak páčilo. A zoznam textov sa tvoril očividne priamo z textu ako z názvov poviedok.

    1. O tom som písal v treťom článku – formátovanie treba držať na nevyhnutnom minime zabezpečujúcom čitateľnosť textu. Krása literatúry je obrazoch, ktoré v čitateľovi vyvoláva, nie v tvaroch písmen. Na umiestnenie v súťaži však nemá toto pravidlo takmer žiadny vplyv, pretože porotcovia určite nebudú bazírovať na konkrétnom formáte nadpisu, takže sa kvôli tomu netreba trápiť.
      Inak, odkazy na kategórie pod názvami poviedok v týchto článkoch sú písané štandardne prvým veľkým a ostatnými malými písmenami. Až štýly stránky ich menia na kapitálky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.