Nadpisov s verzálkami je tento rok očividne ešte viac ako minule. Texty by mali ctiť minimalizmus vo formátovaní a sústrediť sa na štylisticky vybrúsené a gramaticky správne rozprávanie príbehu. Teda aj nadpis by mal mať veľké písmená tam, kde majú byť veľké, a malé tam, kde majú byť malé. Súvisí to aj s úvodom môjho predošlého článku – fantastika je oveľa striedmejšia vo formálnych experimentoch, svoju kreativitu sústreďuje do tvorby nových svetov, ideálnych pre príbehy, ktoré sa v nich majú odohrať. Takže autori, nekazte názov svojej poviedky tým, že ho napíšete veľkými písmenami. Ak bude mať byť vaša poviedka uverejnená, grafik najkompentnejšie rozhodne, akým písmom bude nadpis vytlačený a vyberie vyhovujúci font písma (trebárs aj kapitálky). Gramaticky správny text bez zbytočného formátovania mu jeho prácu uľahčí najviac.

041. ÚTEK

Akciovka alebo Námetovka

Nie veľké písmená, ale viac písmen – tento nadpis je rukolapným príkladom. Nadpis vlastne popisuje námet, obsah deja, bez toho, aby pridal čokoľvek špecifické, čo by ho odlíšilo. Nedovolené opustenie núteného miesta pobytu býva častou témou, pretože v sebe spája adrenalín, potrebu spravodlivosti aj túžbu po šťastných koncoch. Koľko len bolo natočených filmov: „Útek v reťaziach„, „Loganov útek„, „Vykúpenie z väznice Shawshank„… Ani jedno z týchto diel nemá jednoslovný titul a ich autori vedeli, prečo si ho nevybrali.

042. Zabíjačka

Námetovka

Existuje mizivá možnosť, že by šlo o vraždiace dievčatko (podľa vzoru „Podpaľačka„), ale pravdepodobne pôjde buď o tradičnú dedinskú zakáľačku prasaťa alebo akčnú potýčku s viacerými obeťami. Rovnako ako predošlý nadpis aj tento je príliš všeobecný, označuje tému či námet textu. Nedáva žiadne dôvody, prečo by si mal čitateľ tento text prečítať (ak teda nemá úchylku pre tečúcu krv). Názov by mal ponúkať niečo špecifické, čo ho odlíši od ostatných a urobí hodným zapamätania.

043. Obchod s vyvoleným

Akciovka

Z tohto nadpisu som trochu zmätený. Na prvý dojem mi príde na um „predajňa“ (ako „Isherské obchody so zbraňami“ od A. E. van Voghta), až potom mi napadne, že asi ide o obchodnú dohodu (ako „Zmluva s diablom„). No aj tak to znie nemotorne a akoby to nebolo dopovedané (aj preto, že „vyvolený“ je formálne prívlastok). Niekedy viac významov názvu pomôže, v tomto prípade je to naopak, pletú a spochybňujú sa navzájom. Aj samotné slovo „vyvolený“ má kopu interpretácií  závisiacich od toho, kto voľbu urobil – hlasujúci vo voľbách, snúbenica, osud, bohovia… Obchod s novým poslancom je predstaviteľný, s favoritom božstiev už podstatne menej. Tento nadpis skrátka spochybňuje sám seba.

044. Predtucha

Abstraktka

Nejasná jasnozrivosť, zahmlené varovanie pred budúcnosťou alebo len syntéza podvedome vnímaných náznakov a obáv. Zvyčajne mávame predtuchy niečoho zlého, k ich vzniku prispieva pud sebazáchovy (na tomto mechanizme je založený celý poisťovací biznis). Jediným kladom nadpisu je, že prináša aspoň nejakú emóciu. Lenže tá emócia je negatívna a príliš všeobecná. Tento prístup k tvorbe nadpisu je postavený na dvoch mylných predpokladoch: že jednoslovný nadpis stačí na odlíšenie sa od všetkých ostatných a že negatívny dojem je atraktívny pre čitateľa.

045. Jednosmerná jazda

Akciovka

Už som to kdesi spomínal – všetci sa vezieme v čase jedným smerom rýchlosťou svetla od minulosti do budúcnosti. Ostatné pohyby sú len takmer nebadateľnou odchýlkou v našej svetočiare. Nadpis má však asi na mysli niečo priamočiarejšie a pochopiteľnejšie – presun (konkrétny či alegorický) niekam bez možnosti návratu. Len si nie som istý, či sa mu to darí. Slovo „jazda“ sa sústreďuje na priebeh, nie na cieľ, takže prívlastok „jednosmerná“ sa míňa účinkom (každá jazda je de facto jednosmerná). Tento rozpor dosť oslabuje účinok nadpisu.

046. Vesmír, hlboký vesmír!

Priamorečovka

Áno! V tomto výkriku počuť úžas, očarenie i bázeň z ponoru do temných hlbín nočnej oblohy. Prázdno spomedzi planét, hviezd a galaxií je najhlbšou priepasťou, aká môže nahliadnuť do našich duší. Mávam z toho pohľadu zimomriavky, a nielen kvôli nočnému chladu. Rovnako sa cítim aj pri tomto nadpise, hoci si uvedomujem, že text nemusí splniť moje očakávania. Budem vďačný za hocijaký výlet v kozmickej lodi.

047. Síran, bojovník za záchranu sveta !

Osobovka

Výkričník na konci (medzeru pred ním prepáčim) naznačuje, že nadpis je uvedením hrdinu do spoločnosti za zvukov fanfár. Vo vedeckej komunite je známy ako Sulfát. Povráva sa, že mal byť titulnou postavou rozprávky „Soľ nad zlato„, ale producenti ho nahradíli chutnejším Chloridom. Toto bude povesť o svete za dverami kabinetu chémie, plnom nástrah a výbušných látok, kde je toľko kyselín, že ľahko zneutralizujú všetky vaše zásady.

048. Známe neznámo

Abstraktka

Abstraktné nadpisy bývajú ťažko zapamätateľné, pri tomto situáciu trochu vylepšuje to, že využíva oxymoron – slová s opačnými významami, ktoré dokopy dávajú nový zmysel. V tomto prípade celkom presne pomenováva očakávania ľudí, ktorí sa vyberajú dovolenkovať do „neznámych“ končín, alebo zažiť „neočakávané“ dobrodružstvo. Predstavujú si, že zažijú to, čo vždy, len zásluhou pocitu „neznáma“ to bude intenzívnejšie. Ozajstné neznámo je iné, donúti vás naprieť všetky sily, fyzické i psychické, aby ste dokázali prežiť. A keď vás vypľuje, už nikdy nebudete ako predtým.

049. SAZZAVSKÝ OROL

Zvieratkovka

Skôr než skutočné zviera to znie ako symbol, odznak, totem. Prvé slovo má asi byť miestopisný názov, zrejme vymyslený, ale nanešťastie dosť podobný českej rieke Sázave. Pri tvorbe nadpisov sa treba vyhnúť nežiaducim asociáciam, pretože pletú a odvádzajú pozornosť čitateľov. Autori by mali využiť voľnosť poskytnutú vymyslenými reáliami a ponúknuť pomenovania len s podobnosťami, ktoré do nich vložili zámerne.

050. Pamätaj na nás

Priamorečovka

Pomerne zvyčajná žiadosť pri rozlúčke, keď si jej účastníci myslia, že sa už nikdy opäť nezídu. Dá sa očakávať, že okolnosti lúčenia budú (melo)dramatické a nadpis sa usiluje vyvolávať emócie, ale viac sa z neho dedukovať nedá. Len dúfajme, že titulok nenaznačuje alebo rovno neprezrádza pointu textu, to by bolo ešte horšie.

051. Nemám na výber

Priamorečovka

Nadpis prakticky ekvivalentný predošlému. Bežné slovné spojenie zvyčajne ospravedlňujúce pragmatickú voľbu pri morálnej dileme. Inak platí to, čo som napísal vyššie – škoda, že nadpis nehovorí nič o texte, a hádam neprezrádza jeho pointu.

052. Záhada čarovného kameňa cyklámenovej farby

Objektovka

Tento nadpis je oveľa lepší než predchádzajúce. Autorka namiešala fantasy koktail mágie a tajomstva, s veselým žmuknutím ako čerešničkou navrchu. (Som si istý, že ide o ženu, pretože v mužskom slovníku taký druh farby neexistuje.) Môže to byť urban fantasy ale aj klasický pseudo-stredoveký príbeh, dosť veľké šance dávam tomu, že bude obsahovať humor a nebude sa brať príliš vážne. Dobré!

053. Pravda alebo fikcia

Priamorečovka

Nadpis veľmi pripomína anglický názov televíznej šou spred dvoch desaťročí „Verte – neverte“ („Beyond Belief: Fact or Fiction„). Vzbudzuje to obavy, že by text mohol mať zhodnú koncepciu, bez ohľadu na to, či autor túto docutainmentovú sériu pozná alebo nie. Hoci takéto relácie občas bývajú omylom označované za sci-fi alebo mystery, v skutočnosti sú priamym opakom fantastiky, pretože vymyslené historky dávajú do protikladu s tými, čo sa naozaj udiali. Pritom ako povedal Ondrej Herec: „Fantastika nie je únik od reality, ale prienik do jej hlbších vrstiev.“

054. Michelle Doyle

Menovka

Bežné meno v anglofónnych krajinách, vyhľadávač vypľuje desiatky jeho nositeliek vrátane zopár herečiek. Hrdinka textu by mohla byť fiktívnym potomkom Arthura Conana Doyla, pátrajúca po záhadách svojho slávneho predka. Ten je síce slávny najmä kvôli Sherlockovi Holmesovi, ale napísal napríklad aj „Stratený svet“ – predobraz „Jurského parku„. Samozrejme sa môžem vo svojich dedukciách mýliť, no určite by bolo v prospech textu, aby meno postavy malo hlbší význam, inak nie je dôvod dávať ho do nadpisu.

055. Rod Šabľokrídlych

Zvieratkovka

Kolibrík? Hej, jeden má druhové meno „šabľokrídly“, ale tu skôr odhadujem, že pôjde o nejaké bájne zvieratá, trebárs draky. Predstavujem si niečo v štýle „Piesne ľadu a ohňa“ od G. R. R. Martina (televízny seriál „Hra o tróny„), majestátne a drsné, zaľudnené antihrdinami, z ktorých každý má svoj osobitý, ale oprávnený pohľad na svet a svoje miesto v ňom. Takýto titulok dokáže vzbudiť záujem.

056. Deti Slnka

Skupinovka

S týmto titulom už vyšli knižky, rozprávky, divadelné hry aj televízne inscenácie, má ho dokonca aj nejaké občianske združenie, takže toto je len malý prídavok na veľkú kopu. Dá sa predstaviť viacero sci-fi, fantasy aj hororových námetov na túto tému, no i tak je jeho obohranosť slabinou. Autori by si mali predtým, ako rozhodnú o definitívnom znení nadpisu, skontrolovať, čo im o ňom povie internet.

057. JED V SRDCI

Abstraktka

Nadpis som zaradil medzi abstraktné, hoci predstava skutočného jedu v skutočnom srdci by nebola nezaujímavá. Nositeľ by bol voči nemu v zásade imúnny, do okolia by ho vylučoval vždy, keď sa mu rozbúcha srdce. No aj tak by sa mu toxíny postupne usádzali v tele a pomaly ho zabíjali. Takže taký skutočný jed by účinkoval v podstate rovnako, ako jeho mentálna abstrakcia, len by to bolo sci-fi namiesto bežnej psychologickej drámy.

058. Pohľad kukučky

Zvieratkovka

Hneď sa mi pripomenul skvelý sci-fi román „Kukučkino vajce“ od C. J. Cherryh. Tam je význam titulu zrejmý a román samotný ho skvelo rozvíja (čitateľ dostane od začiatku jasnú predstavu o ľudskom dieťati vychovávanom mimozemským guru, no i tak je odhalenie plnej pravdy vo vyvrcholení príbehu šokujúce). Tento nadpis nemá takú dynamiku, je trochu neurčitý a akoby zasnený. No i tak nie je slabý, záležať bude na tom, ako ho text rozvinie.

059. NA POKRAJI

Abstraktka

Výraz používaný v špecifickom význame označujúcom hraničnú situáciu, zvyčajne pred zásadným zhoršením. Ak sa táto formulácia vyskytne v nadpise, nasleduje za ňou konkrétne pomenovanie (napríklad filmy „Na pokraji smrti„, „… slávy„, „… šialenstva„, najznámejšie sú hádam Almodóvarove „Ženy na pokraji nervového zrútenia„). Dôležité je práve to konkrétne, to dodáva titulu obsah. Jeho zamlčanie by mohlo byť chápané ako povzbudenie zvedavosti čitateľa, ale bližšie pravde bude, že nadpis takto zostáva vyprázdnený.

060. Kongres

Skupinovka

Oficiálne krátkodobé či trvalejšie zhromaždenie ľudí (vedcov, odborníkov, politikov) určené na rokovanie a riešenie zásadných otázok. Opäť ako v predošlom prípade je oveľa podstatnejšie, čo je to za kongres, než kongres samotný. Ani taký Stanisław Lem si to nedovolil, jednu zo svojich poviedkových zbierok nazval „Futurologický kongres„.

One thought on “MCF 2023 – hodnotenie názvov (3)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.