Pomaly sa blížime k záveru, týmto článkom prekročíme štyri pätiny všetkých názvov. Autorstvo stále patrí tej istej zostave: súťažiaci dodali názvy, ja úvahy a umelá inteligencia craiyon ilustrácie.

141. STOPÁR A ČARODEJNICA

Osobovka

Verzálkové nadpisy 13 : 128. Western alebo cestovateľský horor? Stopári zvyknú buď sledovať zver či ľudí na Divokom západe alebo zastavovať autá za účelom lacnej prepravy. Možno to bude humorný stopárov sprievodca po kúzlach a čaroch. No ako sa to stáva pri dvoch menách spojených spojkou „a“, chémia medzi nimi funguje len slabo. Pridanie asymetrie by oživilo vzťah titulných osôb a pôsobilo by zaujímavejšie.

142. Ohnivý kruh

Objektovka

Pás tektonických zlomov obopínajúci Tichý oceán alebo pesnička Johnyho Casha? Magická hrádza proti démonom alebo horiaca ochrana pred útokom divých zvierat? Text môže obsahovať čokoľvek zo spomenutého, aj niečo úplne iné. Nadpis v zorientovaní sa príliš nepomáha.

143. Historky z Čierneho lesa

Priestorovka

Na já, Schwarzwald! Vyzerá to na posedenie pri táboráku so špekáčikmi a strašidelnými príhodami. Hádam budú rozprávané s chuťou a pre obveselenie poslucháčov, viac netreba od takéhoto nadpisu čakať.

144. Per sempre

Priamorečovka

Pripomína mi to pesničku Taliansky muzikál od Júlie Hečkovej. Síce sa tam nevyskytujú priamo slova z nadpisu, ale podobne všeobecné talianske frázy. Vnucuje sa predstava, že romantickí Taliani z pesničky sa dostali aj do poviedky. Ak je to tak, hádam sa to aspoň nebude tváriť príliš vážne.

145. Púštni jazdci

Skupinovka

Dobrodružstvo ako od Karla Maya alebo z Duny. Púšť je prostredie s najväčšou entropiou a najmenšími nelinearitami, ktoré sú nevyhnutné pre existenciu života. Medzihviezdny priestor je najdokonalejšou púšťou s maličkými oázami ukrutne ďaleko od seba. Púšť zabije nepripravených ľudí na počkanie. Preto sú postavy z titulu hroziví už tým, odkiaľ prichádzajú, jedno, či sú dobrí alebo zlí. Dupot kopýt ich koní rozbúchava moje srdce.

146. Mäsohlávka

Objektovka

Žeby mäsožravá halucinogénna huba, čo svojim konzumentom vyžerie nielen mozog, ale aj zvyšok tela? Nevyhnutne ma takáto predstava nasmerováva k skvelej ságe „Mycelium“ Vilmy Kadlečkovej, ktorého posledné dve časti sa už nevedia dočkať, keď skončím s písaním týchto článkov a otvorím ich. Ja sa neviem dočkať ešte viac. Nadpis na úrovni slovnej hračky funguje, ak bude mať text aspoň trochu myceliových kvalít, bude to fajn.

147. Je to vo hviezdach…

Priamorečovka

Tentoraz neodškriepiteľný citát zo slovenskej pesničky. Už v nej bola formulácia obohraným klišé, opakovaním sa to len zhoršilo. Hviezdy sú dobrý základ, ak by boli zasadené do nápaditejšieho kontextu, mohli by zažiariť viac ako na fotkách z Webbovho teleskopu. Škoda.

148. Lačný sluha

Osobovka

Obraz ako z klasických divadelných komédií, kde sú sluhovia vždy nenajedení a zároveň (možno práve preto) prefíkanejší než ich páni. Oceňujem slovo „lačný“, má viacej významov a vzbudzuje temnejšie vzruchy v podvedomí než synonymum „hladný“. Dobrých humorných fantasy nie je nikdy dosť, tak nech sa aj tento text vydarí.

149. Koruna cti

Abstraktka

Akosi mi toto slovné spojenie nejde do ucha, niečo sa mi v ňom zdá nesprávne. Možno preto, že „česť“ je predovšetkým prostriedok spoločenskej manipulácie a nivelizácie. Spoločenské skupiny môžu označovať činy za čestné (alebo nečestné) a tým nútiť svojich členov, aby tomu prispôsobili svoje konanie. Okrem najnižších vrstiev, pretože „chudoba cti netratí“. Pojmu „česť“ to však dáva relativizujúci význam, občas zahŕňajúci veľmi kruté a nemorálne skutky. Uvidíme, čo z toho text upletie.

150. Cesta

Abstraktka

Predpokladám, že autorom nie je Cormac McCarthy. Vyhľadávač po zadaní tohto nadpisu ponúkne kopu titulov, ktoré k slovu „cesta“ pridávajú ďalšie slová, aby názov spresnili a zároveň sa od iných názvov odlíšili. Tento nadpis sa o nič také nepokúša.

151. Vlak v oblakoch

Objektovka

Príchuť verneovských fantastických ciest. Nevšedným spojením slov vyvoláva predstavy, ako by mohol takýto dopravný systém fungovať. Želal by som si, aby to bolo naozajstné sci-fi, nie len detská rozprávka s lietajúcou lokomotívou. Nádejný nadpis.

152. Pasažieri

Skupinovka

Netuším, či autor nevie o filme „Passengers“ z roku 2016, alebo naň naopak vedome odkazuje. A tiež si nie som istý, ktorá možnosť je horšia. Okrem toho existujú aj iné filmy a knihy s týmto titulom, takže dať viac slov do nadpisu bola v tomto prípade takmer povinnosť.

153. Stratené spomienky

Abstraktka

Zabúdanie je prirodzený spôsob, ako sa mozog snaží udržať v dobrej kondícii a funkčnosti. Nie je to jednoduchý a priamočiary proces, ako keď vymažem z tohto článku vetu, ktorá sa mi zdá nadbytočná alebo nevhodná. Mozog spomienky zjednodušuje, racionalizuje a vyhladzuje šum všednosti. Horšie je, ak nám spomienky vymaže niečo mimo nás: otras mozgu, alkohol, muži v čiernom. No i tak, zaujímavejšie ako strata spomienok je ich vytváranie. Poviedka „We Can Remember It for You Wholesale“ od P. K. Dicka (netrúfam si ten názov preložiť) bola predlohou dvom filmom „Total Recall“. Podobnú tému rozvíja režisér Ch. Nolan v „Inception“ a vo filme „Memento“ rieši poruchu krátkodobej pamäte, čím sa vraciame späť k nadpisu. Ten síce nastoľuje zaujímavú tému, ale mohol by byť trochu odvážnejší.

154. Dastea

Menovka

Tajne si želám, aby to nebolo meno hrdinky, ale nejakého asteroidu. Vyhľadávač mi ponúka firmu s mierne odpudivými nápojovými produktmi, v tom prípade by text mohol byť splatter s rozlievaním oných ochutených drinkov. Dúfam, že v skutočnosti bude text lepší.

155. Temná prísaha

Abstraktka

Slovo „prísaha“ je už samotné dosť temné, pretože je vlastne formou nátlaku na jednotlivca, aby dodržal sľub, ktorý zložil. Zvyčajne porušením prísahy vydáva napospas niečo, čo je preňho vzácne. Namiesto zdôrazňujúceho prívlastku by sa viac hodilo prepojenie prísahy s ďalšími okolnosťami príbehu – kto prisahal alebo prečo. Ako v najznámejšom sľube vo fantasy – Fëanorovej prísahe – ktorá, hoci ju zložili so spravodlivými úmyslami, viedla k mnohým utrpeniam.

156. Čierna diera Zirpúch.

Objektovka

Nemôžem si pomôcť, ale pri tomto názve si skôr predstavím krasový útvar v slovenskom pohorí ako hviezdu skolabovanú do singularity. Hoci oveľa radšej by som čítal sci-fi poviedku o tom druhom, než hororový text o tom prvom. Lenže meno diery nepustí, pre vesmírny útvar sa jednoducho nehodí. Uvidíme, o čom to bude, ale nechovám veľké očakávania.

157. DCÉRIN STRACH

Osobovka

Verzálkové nadpisy 14 : 143. Toto bude bežná schéma rodičovského hororu. Malé dieťa sa bojí niečoho neviditeľného, čomu rodičia neveria, až kým sa nestane niečo zlé. Schematickosť nadpisu samotného do toho vhodne zapadá.

158. Biznis

Abstraktka

Toto slovo je opozitom fantastiky, pretože vzrušuje a priťahuje najmä ľudí s nedostatkom fantázie. Na druhej strane sa často používa ako nihilistická nadávka: „Všetko je len biznis“. Nadpisu by pomohlo hocijaké pridané slovo, aj klišé typu „Iba biznis“ alebo „Biznis ako zvyčajne“.

159. Mlieko

Objektovka

Jednoslovné názvy obsahujúce bežné predmety majú naozaj malý potenciál upútať čitateľa. Má byť toto fantasy, kde hrdina ponúkne hrnček s mliekom čarovnej bytosti? Alebo scifi, kde geneticky modifikované mlieko vytvorí mutantov? Či horor, kde dojča pri saní z matkiných pŕs ju začne požierať zaživa? Samé otrepané nápady, ak text obsahuje niečo lepšie, mal to naznačiť už v nadpise.

160. Parfum smrti

Objektovka

Samozrejme, prvé mi napadlo, že titul „Parfum smrdí“ by dával oveľa väčšiu logiku, no ako reklamný slogan je to ešte horší nápad. Predpokladajme teda, že pôjde o horor, možno s detektívnou zápletkou, kde bude vražedným nástrojom flakón s vôňou. Nadpis sa tiež vznáša v akejsi mŕtvej zóne, ani veľký prepadák, ani úžasný trhák.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.