Dnešná várka je venovaná „veciam“ všeobecne a obohraným slovným spojeniam zvlášť. Pozitívne je, že sa ňou prehupujeme cez polovicu všetkých názvov.

Autorstvo stále patrí tej istej zostave: súťažiaci dodali názvy, ja úvahy a umelá inteligencia craiyon ilustrácie.

081. Myseľ nad hmotu

Abstraktka

Použitý formát názvu klasickej rozprávky „Soľ nad zlato“ ukazuje nepochopenie pôvodnej koncepcie. Kým rozprávka porovnáva dva materiálne pojmy, dva nerasty, a tým otvára konflikt, v tejto adaptácii sú nahradené abstraktnými pomenovaniami protistojacich konceptov (z Platónovej metafyziky). Váženie týchto pojmov v nadpise vlastne vyslovuje dopredu rozsudok a konflikt dusí už na začiatku. Samotný spor medzi duchom a hmotou je v dnešnej dobe, keď nemateriálne bohatstvo zásadne a v každom ohľade prevyšuje hmotné a je všeobecne uznávaným predpokladom rozvoja, dosť zastaraný.

082. Veľký mesačný podvod

Akciovka

Väčšina ľudí si predstaví sumu, ktorú uvidia na spodku svojej výplatnej pásky, ale mne je jasné, že tu pôjde o skutočný Mesiac. Náš najbližší prirodzený súputník je pre nás ideálnou bránou do vesmíru. Zaklopali sme na ňu pred päťdesiatimi rokmi, je načase, aby sme ňou vošli natrvalo. Už predtým však vznikli mnohé veľkolepé príbehy: „Zo Zeme na Mesiac“, „Mesačný prach“, „Mesiac je drsná milenka“… Dúfam, že tento text sa bude snažiť držať kvality nastolenej tou kopou výbornej sci-fi a nepôjde cestou bludov spochybňujúcich skutočné americké lety na Mesiac.

083. Jaskyniar

Osobovka

Jedno z tých odvážnych povolaní, pri ktorých sa o hrdinstvá podkýňate každú chvíľu. Navyše v tme podzemného labyrintu musíte čeliť najzákladnejšiemu strachu – strachu z neznáma. A občas to neznámo vstúpi do nášho sveta a nadobudne skutočnú podobu. Žiaľ, z názvu sa nič bližšie nedozviete, a tak text len prihodíte ku kope existujúcich príbehov s jaskynnou tématikou.

084. Úsvit. Odkaz Vzbúrencov

Akciovka

Na tomto názve je čudné hádam všetko. Predovšetkým by z neho boli výborné prvé vety, svojou úsečnosťou budujúce napätú atmosféru, vťahujúce čitateľa priamo doprostred konfliktu. Možno to tak aj je, autor jednoducho prvé tri slová textu použil ako pracovný názov a už sa k nemu nevrátil a nevymyslel lepší. Možno je to citát z denníka postavy. Každopádne funkciu názvu neplní dobre. Nepomáha mu ani bodka v strede a kapitálky na začiatku každého slova (tie zároveň dokazujú, že ak aj autor použil prvé slová textu, tak ich následne zámerne upravil). Obsahom mi názov pripomína scénu zo Stevensonovho „Ostrova pokladov“ a to je asi tak všetko, čo sa dá z neho usúdiť.

085. Kto sa bojí, nech nechodí do lesa

Priamorečovka

Otrepané príslovie odrádzajúce maloverných od cieľov, ktoré by mohli byť nad ich sily. V skutočnosti by do hôr mali chodiť práve ľudia, ktorí potrebujú svoj strach zvládnuť a predýchať, naučiť sa prekonávať nielen vonkajšie prekážky, ale najmä tie vnútorné. Sebaistí majú skôr sklony podceňovať nebezpečia a prehliadať riziká, takže les pre nich môže byť väčšou hrozbou ako pre bojkov. Najhoršie, čo sa textu môže stať, je, že to bude horor o ľuďoch, ktorí sa boja v lese.

086. Nydel

Menovka

Vyhľadávač mi prezradil, že je to meno francúzskeho výrobcu obrusov, a tým vyvolal náročné úvahy, ako z obrusu vyžmýkať fantastický motív. Tak nič, zrejme pôjde o meno hlavnej postavy, hádam elfky (pripomína mi „Nimrodel“). Tým moje dedukcie končia, hlavný boj o záujem čitateľa je ponechaný na text samotný.

087. Duchovia Paríža

Skupinovka

Francúzska metropola je hlavným mestom umenia a módy s výrazným geniom loci (teda duchom miesta). Za tisícročia existencie mesta sa v ňom muselo tých duchov nazbierať hodne, mnohých dotiahli do múzeí archeológovia z celého sveta a k nim spisovatelia a filmári povymýšľali ďalších. Skôr je ťažké nájsť v Paríži miesto, kde nijaký duch nie je. Takže tento text prispeje svojou troškou k zástupu parížskych démonov, fantómov, netvorov a preludov.

088. Nenechajme sa uniesť

Priamorečovka

Žijeme v dobe, keď sa ľudia nechávajú hromadne unášať vlastnými (ba čo horšie, prevzatými) mylnými predstavami. Nie preto, že by o pravde nevedeli, len ju nevedia rozoznať, pochopiť a odmietajú akceptovať. Všetky ostatné druhy únosov sa môžu ísť schovať, aj preto, že k mentálnemu únosu je grátis pribalený Štokholmský syndróm. Ten spôsobuje závislosť, takže človek túži byť unášaný opakovane. Predpokladám ale, že súťažný text bude o niečom úplne inom, možno o jaštero-mimozemšťanoch a ich zaobstarávaní si pokusných ľudských králikov.

089. Jeden z vás

Osobovka, ale aj Skupinovka

Odčlenenie jedinca z jeho skupiny je najjednoduchší spôsob, ako ho ovládnuť. Na skupinu samotnú to môže mať rôzny vplyv, buď ju to posilní a stmelí, alebo oslabí, či úplne rozbije. Pre mňa najpôsobivejšou drámou na túto tému je „Kým kohút nezaspieva“ od Ivana Bukovčana. Ak bude mať tento text aspoň kúsok z jej naliehavosti a morálnych dilem, bude to výborné.

090. V črepinách reality

Abstraktka

Hoci som tento názov zaradil medzi abstraktné, spĺňa môj recept na dobrý titul: spája abstraktný pojem s konkrétnym hmotným objektom. Navyše inšpiruje k filozofických úvahám o tom, z čoho sa skladá naša skutočnosť, ako v hlavách budujeme svoje modely reality, využívame ich a upravujeme, aby sme prežili. Črepiny z názvu sa môžu vzťahovať k našim konštrukciám aj k svetu samotnému. Možno sa z toho vykľuje Matrixu podobný príbeh, každopádne mám nemalé očakávania.

091. Tridsať deka jahôd

Objektovka

Mám rád vidiecke veci, košík lesných plodov mi oko poteší viac než hocaká sofistikovaná kaviarenská pochúťka. Rovnako to vnímam v príbehoch, jednoduché a priamočiare rozprávanie uprednostňujem pred prekomplikovanou zápletkou. Toto by mohla byť rozprávka klasického strihu so sympatickým hlavným hrdinom/hrdinkou a zopár čarovnými bytosťami, ktoré mu venujú svoju pomoc i ponaučenie.

092. Maleficus

Abstraktka

Latinské slovo patriace na rovnakú kôpku ako nedávne „Dies irae“. Od autora je to predovšetkým spoliehanie sa na majestátnosť a mystiku jazyka, no za temným hlasom sa skrýva len banálne zlo. Dá sa predpokladať, že pôjde o horor ozvučený chrčaním a kvílením deathmetalových kapiel.

093. Vrkoče

Objektovka

Prevažne dievčenský typ účesu naznačuje ľahkovážnu historku o význame vzhľadu pri dosahovaní náležitého sebavedomia a spoločenského statusu. Vlasy sú najmä pre ženy významným zdrojom identity, takže ich hodnota je pre nositeľku často nevyčísliteľná. Na druhej strane mi nedá nespomenúť starý kung-fu film „Čarovný vrkoč“, ktorý síce nestál zaveľa, ale hlášky z neho sme používali dlhé roky.

094. Len kamienok

Objektovka

Malá jednoduchá vec, posledný predmet, čo by mohol mať nejaký význam. A predsa sa oň môžeme potknúť, hodiť ho, použiť ako nástroj či zbraň. Z kameňov povstávajú hory i priepasti. A nejaký poslúži ako náhrobok či tabuľka s pripomienkou nášho života a smrti. Dobrá voľba titulu, tá častica pred podstatným menom výrazne určuje atmosféru a vyznenie.

095. Ľadové srdce

Objektovka smerujúca k Emotívke

Zrejme tu nepôjde o orgán schladený pre použitie na transplantáciu, ale o emočný stav. Možno to bude variácia na Andersenovu rozprávku „Snehová kráľovná“, alebo vlastná, podobne srdcervúca zápletka o bezcitnom človeku a trápení, ktoré spôsobuje ostatným. Keby nadpis ponúkal aj nejakú alternatívnu interpretáciu, vyznel by lepšie.

096. Veci

Objektovka

Možno pôvodný nadpis znel „Tuto napíšem nejaké veci ako názov“, ale autorovi sa zdal príliš dlhý. Mne by sa páčil viac. Vlastne by tento titul vylepšilo hocijaké pridané slovo, trebárs aj „Zbytočné veci“. Ledaže by text nadväzoval na Carpenterov film, ale aj v takom prípade je autor tohto textu v zásadne odlišnom postavení ako filmový distribútor a mal by to pri tvorbe názvu brať do úvahy.

097. Kvôli veľkým veciam sa oplatí prinášať obete

Priamorečovka

Floskula. Väčšinu obetí ľudia položia za zbytočnosti, ktoré sa im predtým zdali dôležité. A naopak, významné udalosti či javy bývajú najskôr podceňované a záznávané. A keď už niekto spätne hovorí o obetiach za veľkú vec, zvyčajne ide o spätnú racionalizáciu omylov či neschopnosti. Navyše, zase sa tu zjavuje slovo „veci“, akoby autor nevedel tým veciam prísť na meno.

098. Posledný uploading

Akciovka

Buď záverečný úkon webdizajnéra pred koncom pracovnej doby alebo finálny presun vedomia človeka do pohodlného prostredia simulačného cloudu. V oboch prípadoch sa zvyknú vzápätí prejaviť zásadné problémy vyplývajúce zo uponáhľanej práce a neuvážených rozhodnutí, občas (najmä v tom druhom prípade) s fatálnymi následkami. Každopádne, ak text nie je krátkou anekdotou, zaslúžil by si nadpis venujúci sa významnejším aspektom než len technickej operácii.

099. Čo to bolo?!

Priamorečovka

Tautológia. Prvé, čo mi pri prečítaní nadpisu napadlo, je vyjadrené v nadpise samotnom. Ak bude mať čitateľ aj po dočítaní textu poviedky rovnaký pocit, dôjde k naplneniu jednoty formy a obsahu. No žiadna výhra to nebude.

100. O (za) 5 minút 12

Priamorečovka

Možno by bolo lepšie odstrániť z názvu pravopisnú dilemu, či sa v tomto slovnom spojení používa predložka „o“ alebo „za“, a namiesto toho vypísať číslovky pekne slovami. No i tak je to vlastne len otrepaná fráza, pomenúvajúca záchranu na poslednú chvíľu, aká sa bežne vyskytuje vo finále akčných filmov. Otravnosť tejto frázy zosobňujú Hodiny Posledného súdu ako ukazovateľ pomyselnej časovej vzdialenosti ľudstva od globálnej katastrofy. Pôvodne zobrazovali hrozbu jadrovej vojny, teraz varujú pred globálnym otepľovaním a sú bližšie dvanástke než kedykoľvek predtým. Ťažko nájsť model, ktorý by sa menej hodil k povahe problému, ktorý má reprezentovať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.