Nebudem zdržovať žiadnymi úvodmi, podme rovno na vec. Úvahy o kvalite a význame názvov generujem ja, ilustrácie umelá inteligencia craiyon (predtým DALL·E mini) takisto výhradne z titulov poviedok.

021. Marta Hrnečková

Menovka

Pre fantastiku sa meno (predpokladám) titulnej postavy hodí ako názov oveľa menej ako pre mimetické diela. Najmä ak ide o všedné meno a priezvisko, ktoré nenapovie nič okrem českého pôvodu. O trochu zaujímavejšie by to bolo v prípade, že by šlo o prezývku a nie priezvisko. Potom by postava mohla patriť do vodníckej famílie do zberateľskou tradíciou. Ale aj tak by sa hodilo zvážiť nejaký lepší spôsob názvu.

022. hviezdna púť

Akciovka

Hodil by sa ako stručná charakteristika podžánru Space Opera. Vystihuje charakteristické prepojenie fantasy prvku („púť“ – výprava, cesta za cieľom) so sci-fi prostredím („hviezdny priestor“). No aj milovníkom tejto tematiky, medzi ktorých sa počítam, sa môže zdať takéto pomenovanie príliš generické. Akoby ignorovalo tú spústu príbehov, ktoré boli o vesmírnych cestách vytvorené, napísané a sfilmované. A to ešte nerátam možnosť, že pôjde len o poetické potulky pod hviezdnou oblohou, čo možno naznačuje malé úvodné písmeno. Skrátka, žiadalo by sa ešte niečo pridať, dať tomu väčší impulz.

023. The Golden Age of Kapusta obyčajná špargľová

Objektovka

Tento názov ma prinútil k výskumu, o akú rastlinu sa vlastne jedná. Dozvedel som sa fakt zaujímavé veci. Napríklad, že moja najobľúbenejšia zelenina je vlastne ten istý druh ako iná, ktorú až tak nemusím. A že si s Francúzmi, ktorí pokladajú šalátové a nakladané uhorky za dve rôzne plodiny, nemáme čo vyčítať. No okrem poučenia je tento názov ešte aj vtipný, pompézna anglická časť kontrastuje so suchopárne vedeckým slovenským názvoslovím. Som zvedavý, o čom to bude, a už dopredu pripravený dobre sa zabaviť.

024. Yohy R-56

Menovka

Pravdepodobne označenie stroja, možno robota. Najznámejším dielom s takýmto názvom je hádam film Georgea Lucasa „THX 1138“, aj to najmä preto, že vo svojich neskorších filmoch naň nechával odkazy. V Star Wars zase vymyslel robotom kódy, ktoré sa ľahko vyslovujú a pripomínajú mená s podtextom (C3PO – Síthrípio znie ako meno starovekého polyhistora, ktorým ten robot aj bol). Žiaľ tento názov má málo z takýchto kvalít. Pokiaľ text samotný neohúri, tak názov zapadne hlboko na dno škatule s nezapamätateľnými titulmi.

025. Za svetluškou

Zvieratkovka

Fantasy či rozprávkový príbeh, v ktorom vás malý chrobáčik so svietiacim zadočkom povedie lesmi a močiarmi do záhuby alebo k víťazstvu nad protivníkom a najmä nad sebou samým. Alternatívne by to mohla byť fan-fiction ku kultovému sci-fi seriálu „Firefly“ (ale to by muselo byť „Za Svetluškou“). Jednoduchý a pritom účinný názov, ponúka kopu vnemov a emócií. Dobré.

026. Svätý, rohatý a zjazvený

Skupinovka

Niečo medzi zborom koledníkov zo Zemanovho animovaného filmu „Čarodějův učeň“ a klasickým spaghetti westernom „Dobrý, zlý a škaredý“.  Traja tvoria spoločnosť, podľa ich opisu pôjde o mystický príbeh na pomedzí rozprávky a hororu. Ešte je alternatívna možnosť, že ide o opis jedinej osoby. Každopádne mám pocit, že názov je preťažený fyzickými charakteristikami, príliš tlačí na pílu prvoplánovej vizuálnosti.

027. Kliatba

Abstraktka

Alternatívna interpretačná paradigma kvantovej neurčitosti, nahrádzajúca štandardný model správania hmoty definovaný Murphyho zákonmi, založená na zlovoľnom zámere subjektu s magickými schopnosťami. Uznávam, že jednoslovný názov je podstatne stručnejší než takáto definícia, no zároveň je aj konvenčnejší a vágnejší. Keby tam aspoň bol spomenutý objekt prekliatia à la „Zakliata panna vo Váhu“ alebo hocaká iba doplnková informácia, tak by to názvu dosť pomohlo.

028. Strašidelný les

Priestorovka

Obligátne hororové prostredie, zvlášť ak vezmeme do úvahy, že väčšina ľudí žije v mestách a o lesoch majú povrchné predstavy podložené riedkymi skúsenosťami z výletov a táborov. Avšak každý les môže oprávnene vzbudzovať strach a niektoré miesta v ňom sú na to priam stvorené. Dobre to vedel J. R. R. Tolkien, no najmä Robert Holdstock. Jeho poviedka „Les kostí“ otvára cyklus Ryhopského lesa a už len jej názov zmrazí čitateľa až do špiku. Nezaškodilo by prečítať si jeho knihy pri hľadaní inšpirácie nielen pre názov vlastnej poviedky.

029. A už je to tu…

Priamorečovka

V českom filme majú názvy s priamou rečou hlbokú tradíciu („Marečku, podejte mi pero!“, „Jáchyme, hoď ho do stroje!“, „Zabil jsem Einstejna, pánové“…), najviac sa však tomuto podobá slovenský film „Utekajme, už ide!“. Poskladať názov zo spojky, prísloviek, zámena a najjednoduchšieho slovesa neskúsili zrejme ani raz. Pravdepodobne preto, lebo taký slabý názov by hneď zavrhli. A trojbodka na konci to celé ešte posiela dostratena…

030. Legenda o Akuri

Menovka

Meno naznačuje inšpiráciu japonskými tradíciami, prípadne priamo nejakou mangou či anime. Ale možno je to poéma o tom, aká fantastická dokáže byť indická praženica (prečo nie, keď aj Ratatouille môže mať svoj film). Dobre, vrátim sa radšej k pôvodnému predpokladu – nadpis necháva všetku prácu na text samotný, ak ten uspeje, názov sa popritom zvezie, ak nie, tak spolu upadnú do zabudnotia.

031. Neobyčajné deje v obyčajnom dni.

Akciovka

Toto znie skôr ako téma slohovej práce než názov poviedky. Taká tá klasická, ktorej vymyslenie učiteľom nedá veľa námahy: „Prázdninový zážitok“, „Môj všedný deň“, „Príhoda z výletu“… Hovorí skôr o zámere autora než o príbehu samotnom, a navyše popisuje tému z odstupu bez citového zapojenia. Malé plus za snahu o kontrast, hoci aj prvoplánový. Malé mínus za bodku.

032. Jeho meno

Menovka

Meno také významné pre príbeh, že sa nesmie dostať ani do názvu. Môže to byť meno tajné, ktoré sa nevyslovuje, možno priamo meno boha. To mi pripomína klasickú poviedku A. C. Clarkea „Deväť miliárd božích men“. Tá ukazuje, že v skutočnosti na jednotlivých menách nezáleží, pretože sú len ľudským výmyslom, nástrojom, ktorými sa snažíme dať svetu zmysel a poriadok. Tento názov sa o to, aby dal zmysel svojmu textu, príliš nesnaží.

033. STRATENÁ VIKTÓRIA

Menovka

Verzálkové nadpisy 3 : 30. Dievča, ktoré zmizlo, alebo ktoré musí nájsť samé seba a svoje miesto medzi ľuďmi. Bolo by lepšie, ak by názov aj naznačil, kde sa stratilo, či kam sa podelo. Zo súčasného stavu viac nevydedukujem, zostáva len držať palce, aby sa dievčina šťastne objavila.

034. Dron

Objektovka

Stroj voľne sa pohybujúci priestorom bez ľudskej posádky. Ovládaný na diaľku operátorom s autonómnymi prvkami riadenia. Má mnoho podôb, od hračkových kvadrokoptér cez filmárske zariadenia, výskumné a vojenské stroje, občas aj s bojovou výzbrojou. Predstava, že toto bude pútavý nadpis, keď sa dá interpretovať ako hračka za päťdesiat eur, mi príde trochu naivná.

035. Tajomstvo Sedlového brala

Priestorovka

Samozrejme, že mi to pripomína „Tajomstvo Dračej steny“ od Jozefa Žarnaya, tomu sa nedá vyhnúť. Kto túto klasiku v detstve neprečítal, prišiel o veľa. Aj tento názov sľubuje potulky horami, záhadu a dobrodružstvo. Nech mu to teda vyjde.

036. Posol z diaľky prichádza prvý

Osobovka

Zaujímavý názov prebúdzajúci predstavivosť. Už len samotný rozvitý podmet je pútavý (poznáte český film „Až přijde kurýr“?). Tá diaľka môže znamenať krajinu za morom či púšťou, ale aj iné hviezdne sústavy. Číslovka na konci mu narušuje rovnováhu, veta akoby získavala iný význam, než sa zdá na prvé prečítanie. Na túto poviedku som naozaj zvedavý.

037. PROCHOR

Menovka

Verzálkové nadpisy 4 : 33. Ruské meno pochádzajúce z byzantskej náboženskej tradície, v súčasnosti pravdepodobne nie veľmi obľúbené. Takže text sa bude týkať histórie alebo dávnejšej ruskej literatúry. Veľké písmená by mohli naznačovať, že môže ísť o skratku, zámerne či náhodou tvoriacu meno. Ani jeden variant však nie je veľká výhra.

038. Príbeh s (ne)príjemným koncom

Abstraktka

Opäť raz osnova namiesto názvu. V populárnej hudbe sa stáva pomerne často, že v texte piesne sa hovorí o piesni („Takú mi hudba zahraj pesničku…“, „Zpívám rád…“, „Se mnou si píseň broukej…“), v literatúre je tento jav oveľa zriedkavejší (napadá mi „Nekonečný príbeh“, tam mu dávajú zmysel viaceré prepletené úrovne rozprávania). Tento spôsob pomenovania skôr naznačuje, že autorovi na vytvorenie lepšieho názvu nezostal čas a/alebo sily.

039. Márnica 1982

Priestorovka

S obdobím komunistickej moci sme sa ešte nevyrovnali a ani sa tak skoro nevyrovnáme. Rok spomenutý v názve bol časom, keď sa krajiny sovietskeho bloku ocitli na okraji svojich možností a titulná miestnosť sa začala plniť mŕtvolami ruských vodcov. Viera v socializmus bola vtedy oveľa slabšia než dnes, pretože ľudia ho zažívali každodenne na vlastnej koži. Názov zaujal, uvidíme, koľko z tej atmosféry sa podarilo dostať do textu.

040. Chumjač – pomsta bezrukého muža

Osobovka

Toto je nadpis, do ktorého sa nasypalo príliš veľa prísad. Zaradil som ho medzi osobovky, ale vlastne by to mohla byť aj menovka alebo akciovka. A všetky tieto časti si tak trochu navzájom prekážajú a podkýňajú sa jedna o druhú. Je „Chumjač“ meno či priezvisko toho bezrukého muža, alebo je to miesto, kde sa dej odohráva? Druhá časť názvu pôsobí až ironicky a čierno-humorne, ako „útek beznohého“ alebo „pohľad slepého“.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.