Goya: Spánok rozumu plodí príšery
Goya: Spánok rozumu plodí príšery

Prežiť úžasné fantastické dobrodružstvo, prebudiť sa a spoznať, že to bol len sen? Prastará fabulačná schéma. Jedna z mnohých.

Jej význam vzrástol s nástupom realizmu. Dovtedy boli fantazijné prvky bežnou súčasťou literárnych diel. Realizmus ich však vyradil z repertoára, v úsilí o precízne zobrazenie skutočných ľudí a ich životov pre ne nezostalo miesto. Fantázia si musela nájsť spôsob, ako v takýchto podmienkach prežiť. Riešením boli sny.

V snoch je povolené prežívať čokoľvek, nad snami nemá racionálny rozum kontrolu. Sny sú jedným zo znakov ľudskosti (Snívajú androidi o elektrických ovciach?). Príbehy spiaceho mozgu umožňovali zostúpiť hlbšie do jeho útrob, do mechanizmov, ktorých existenciu si nedokážeme uvedomiť, lebo ony samé sú súčasťou nášho vedomia. Tu nachádzali mýty, legendy, rozprávky i divoké fantazírovanie svoje posledné útočisko.

Bola to tesná skrýša a nevydržali v nej dlho. So vzostupom romantizmu sa vyrojili von do mesačného svitu. A už sa nevrátili späť. Sen ako miesto príbehu sa premenil na zaznávanú barličku, zbabelé útočisko pre tých, čo nenašli dosť odvahy stvoriť svet, aký by si ich príbeh zaslúžil.

No na úsvite novodobých žánrov rozkvitol iný variant tejto schémy. Pridaním drobnej nuansy mienil dosiahnuť úplne odlišný výsledok. Tou nuansou je predmet alebo fakt zo sna, ktorý v závere príbehu prenikne do reálneho sveta. Prsteň od vysnenej ženy, zbraň získaná vo sne, čarovný artefakt.

Je to postmoderný efekt. Stiera hranicu medzi snom a skutočnosťou. Takýto sen už nie je osobnou záležitosťou postavy, stáva sa rovnocenným súbežníkom (doplnkom alebo protikladom) skutočnosti. Vzniklo mnoho diel, v ktorých táto inšpiratívna myšlienka poslúžila za základ hlavného motívu. Medzi najoriginálnejšie rátam Mårtenssonove Svety bez hraníc, filmový Matrix či Počiatok, hororové Nočné mory v Elm Street a mnohé iné.

Ale aj základný efekt prenosu artefaktu zo sna do reality bol využitý nespočetne veľakrát v pestrofarebnej zmesi literárnych i filmových príbehov s prísadami tajomna, mágie či mystiky. Tak veľa ráz, že sa z neho stalo ošúchané klišé, ktoré skúsenejší čitateľ v príbehu o sne a prebudení podvedome očakáva. A práve preto by sa ho mal autor tvoriaci takýto príbeh radšej vyvarovať a skúsiť ho nahradiť alebo rozvinúť niečím nápaditejším.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.