Myslím, že už takmer každý videl túto úžasnú optickú ilúziu.
Na prvý pohľad je to nepochopiteľné. Vzápätí začnete rozmýšľať, ako to môže fungovať. Nie, zrkadlo v skutočnosti nie je potrebné, iba pridáva štipku kúzla tým, že zároveň umožňuje vidieť aj druhú stranu objektov. Podstata triku je v tom, že tie malé objekty vytvorené 3D tlačiarňou vás donútia myslieť si, že ich horná kontúra je plochá. To úplne stačí.
Dá sa nájsť niekoľko videí, ktoré ukazujú tieto objekty zo všetkých strán a vysvetľujú princíp, ktorým dosahujú ilúziu. V tomto článku popisujem, ako ich krok za krokom vytvoriť.
Samozrejme, potrebujeme na to nejaký 3D softvér, a 3D tlačiareň, ak chceme tie kúsky nakoniec držať v dlani. Ja použijem Blender 3D. Je to výborný nástroj, zadarmo a open source, so širokými možnosťami využitia. V oblasti 3D tlače je najpoužívanejším softvérom.

Prvá vec: potrebujeme určiť tvary, ako bude objekt z každej strany vyzerať. Použijem tie najjednoduchšie tvary – štvorec a kruh. Vytvoríme ich v 3D okne v Blenderi, uložené vedľa seba. Uistíme sa, že obidva tvary majú rovnakú šírku, aby sa dali zlúčiť dohromady.
Následne vytiahneme tvary priečnymi smermi proti sebe. Tieto smery určujú uhol, pod ktorým bude ilúzia pozorovateľná. Navzájom sú kolmé, preto pri pohľade v jednom smere bude vidieť iba jeden z tvarov.

Teraz dôležitá časť. Použijeme booolean modifikátor na vytvorenie prieniku vytiahnutých profilov. (V mojej verzii Blendera – 2.76 – to vyzerá, že zjednotenie Union funguje ako prienik Intersection a naopak.) Potrebujeme vytvoriť objekt z tých častí profilov, ktoré sa navzájom pretínajú.

V tomto okamihu musíme využiť predstavivosť. Potrebujeme odstrániť všetky nepotrebné vrcholy tak, aby požadované profily zostali z oboch strán viditeľné. V tomto prípade ponecháme horizontálnu (čiernu) líniu vrcholov a odstránime vertikálnu líniu (oranžovú).

Výsledok je zobrazený v nasledujúcich obrázkoch. Všetky tri ukazujú rovnaký tvar. Je vidieť, že z jednej strany má tvar štvorca a z druhej kruhu.
Zvyšok je jednoduchý. Pridáme profilu hrúbku vytiahnutím vrcholov a zoškálovaním dovnútra a následne vytiahnutím nadol. Výsledok je možné vytlačiť na 3D tlačiarni. Ja žiaľ žiadnu nemám, preto prikladám iba virtuálne ukážky modelov, vytvorených touto metódou.