Velenie Rus'sithského krížnika
Velenie Rus’sithského krížnika

Vlastné obete sú kľúčom k víťazstvu – to je pravidlo, ktorého sa velenie Rus’sithského krížnika drží posledných dvesto svetelných rokov ako kliešť. V tých dávnych časoch Rus’sithi neváhali spáliť svoj kapitáňsky mostík, aby admirálovi Napoliónovi zabránili ovládnuť loď. Zomrieť „za ródinu“ je česť, ktorú je ťažké odmietnuť (väčšinou obete šancu odmietnuť vôbec nedostanú).

Súčasná situácia je o to výhodnejšia, že terajšie obete nie sú tak celkom vlastné, ale dovezené zo susednej lode, ktorú sa Rus’sithi snažia rozmontovať. Ich prílev je výsledkom premyslenej navigačnej a komunikačnej stratégie.

Krížnik potreboval získať na svoju stranu posádku rozmontovávanej časti susednej korvety. Urobil preto taktický ústup a obmedzil svoju pomoc montážnym čatám. Tie cúvli pred náporom poriadkových oddielov korvety a prudké potýčky vyhnali z kajút veľkú časť ukrytej posádky. Utečenci nemali inú možnosť, len zutekať na Rus’sitský krížnik. Keď boli ako obete bojov nasťahované v Rus’sithskom podpalubí, montážnici s plnou podporou krížnika obsadili pôvodné pozície.

Výsledkom tejto akcie je množstvo obetí – utečencov naladených proti veleniu svojej vlastnej lode, krížnik v pozícii ochrancu ľudských práv a bez prekážok pokračujúca demontáž korvety. Veliaci automat krížnika sa dokonca nechal počuť, že keby chcel, do pár svetelných týždňov dobyje veliteľský mostík korvety. Lenže nechce, momentálne.

Velenie rozkúskovanej lode muselo skloniť hlavu a prijať rozdrobenie ako nezvratný fakt.


Na našej kozmickej brige zatiaľ prebieha vojna o skafandre. Jej aktéri však akoby o stratégii víťazných obetí nemali ani potuchy. Najmä odporcovia tradičných skafandrov úspešne napodobňujú slony v porceláne. Oponentov vykresľujú ako nebezpečných hlupákov, vysmievajú sa im samým, ba aj ich presvedčeniu. Zároveň varujú pred hrôzami, ktoré by nastali, ak by bola anketa o výlučnosti skafandrov úspešná, a všemožne sa snažia túto anketu potopiť.

Tým všetkým však nerobia obete zo seba, ale zo svojich protivníkov. Stúpenci tradičných skafandrov z ich útokov vychádzajú ako ponižovaní a ubližovaní, pranierovaní s nespravodlivo zveličenými chybami, zahnaní do utláčaného kŕdľa s označkovaného zovšeobecňujúcimi nálepkami. Jasné obete šikany, intelektuálnej nadradenosti a povýšenectva. Aj v mnohých nerozhodnutých členoch posádky to musí vzbudiť ľútosť a rozhorčenie. Obete predsa bývajú skôr nevinné ako vinné.

Preto je možné, že s každým odkladom ankety, každým prežúvaním otázok metasudcami, každou reklamnou protikampaňou, každým posmeškom bude rásť počet mlčiacich, ktorí sa rozhodnú v ankete hlasovať za tradičné skafandre. Priaznivci rovnoprávnosti vzduchotesných odevov tak urputne pracujú na svojej vlastnej porážke.

Pritom by bola efektívnejšia úplne opačná stratégia. Ustúpiť, položiť hlavu na klát. Nevzdorovať, nech sa anketa koná čo najskôr. Tým sa zníži pravdepodobnosť, že bude úspešná. No ak by v nej aj tak vyhrali stúpenci tradícií, zároveň sa svojou prehrou stanú fanúšikovia rovnoprávnosti obeťami s reálnymi dopadmi vyplývajúcimi z dôsledkov ankety. Vtedy by oveľa ľahšie mohli získať sympatie posádky a nápravu pre nich nevýhodného stavu. Lenže to si zrejme nedokážu uvedomiť. V takom prípade si svoju budúcu porážku plne zaslúžia.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.